10 sundhedsfremmende fordele ved yoga

Der er findes masser af gode fordele ved yoga. Du drager måske allerede nytte af nogle af dem. Men nogle gange kan man godt blive lidt overrasket over hvor mange gode ting yoga egentlig kan bidrage med. I over 5000 år har hardcore yoga udøvere nydt godt af de mentale og fysiske fordele ved yoga. Heldigvis behøver du ikke at være ekspert for at nyde godt af de fordele der er forbundet ved at dyrke yoga – tilføjer du blot et par enkelte øvelser til din daglige yoga rutine, kan det være med til at hjælpe og styrke dit helbred på alverdens tænkelige måder. Her er 10 sundhedsfremmende fordele ved yoga.

1. Yoga afhjælper rygsmerter

Flere undersøgelser har vist, at yoga kan være en mere effektiv behandling mod kroniske rygsmerter, end sædvanlige behandling. En undersøgelse offentliggjort på et medicinsk institut i USA viser, at mennesker, der lever med kroniske lændesmerter, efter en periode på 2 måneder med at praktisere Yoga, udviste væsentlig bedre bevægelighed og mindre smerter.I en anden undersøgelse med 100 personer med kroniske lændesmerter, forsøgte de sig med blot én uges Yoga, og dette viste et imponerende resultat hvor patienterne opnåede væsentlig større bevægelighed og mindre smerter. Selv hvis du ikke døjer med kroniske smerter i ryggen, kan yoga være med til at forbedre din fleksibilitet og styrke i ryggen. Yoga er derfor også godt, for forebyggelse af eventuelle rygsmerter.

2. Yoga styrker fertiliteten

Indenfor de seneste år har par i stigende grad valgt at bruge yoga som et middel til at mindske stress og øge deres chancer for at blive gravide og få et barn. Selvom der er få undersøgelser, der viser, at fordelene ved yoga styrker fertilitet, har det vist sig at reducere stress og det spiller faktisk en stor rolle når det handler om at blive gravid.Yoga kan hjælpe med infertilitet på en række forskellige måder. Yoga gør det muligt for en kommende mor, at slappe af, afstresse, og åbne op for energiske kanaler og dermed forbedre chancen for at blive gravid. Yoga kan også være med til at give en bedre blodgennemstrømning til reproduktive organer, forbedre organfunktion og forbedre hormon funktion. Sidst men ikke mindst, reducere yoga stress, som gør det lettere for kvinder at blive gravide.

3. Yoga er godt mod tømmermænd

Efter en våd nat i byen med masser af alkohol, er yoga nok den sidste ting du tænker på, men det er faktisk lige præcis, hvad du bør gøre. Yoga er en fantastisk måde at detoxe hele dit system på og hjælper tilmed til et højere stofskiftet. Yoga forbedre blodgennemstrømningen og bringer mere blod til hjernen, hvilket skaber balance i kroppen. En anden fordel ved et højere stofskifte er, at det hjælper dig med at forbrænde fedt, og den øgede blodgennemstrømning fra yoga kan endda hjælpe til at mindske appelsinhud. Endnu en af de rigtig gode fordele ved yoga 🙂

4. Yoga forebygger hjertesygdomme

I en undersøgelse foretaget af 19 patienter med hjertesvigt, valgte man at tilføre dem otte ugers yoga til behandling. Det viste sig, at ni af patienterne, fik forbedret deres hjerte sundhed, og forbedret deres generelle livskvalitet. Yoga spiller en stor rolle i at reducere din risiko for hjertesygdomme, så yoga er både godt til at forebygge hjertesygdomme og hvis du allerede har en. De kardio mæssige aspekter af yoga hjælper med, at reducere kalk i blodårene, hvilket mindsker chancen for hjertekar sygedomme.

5. Yoga er godt hvis du har astma

I en undersøgelse af 57 voksne mennesker, der alle lider af mild eller moderat astma, tilførte man dem, et otte-ugers yoga program, til deres konventionelle pleje som gav dramatiske forbedringer af deres astmasymptomer. Åndedrætsøvelser, også kendt som pranayama, er en væsentlig del af yoga, og sådanne øvelser har vist sig at hjælpe med at lette og forbedre symptomerne på astma. Åndedrættet i yoga er altså en af de gode fordele ved yoga, som folk der lider af astma kan drage nytte af.

6. Yoga er godt mod gigt

Når det kommer til fordelene ved forskellige typer af yoga, så viser en undersøgelse, at den type der hedder Iyengar yoga, som er kendt for sin brug af hjælpemidler så som bælter, blokke og andre positionerings hjælpemidler, kan hjælpe folk med leddegigt. Denne pilotundersøgelse af otte personer med leddegigt viste, at et seks-ugers yoga program mindskede smerter og depression og forbedrede mental sundhed, vitalitet, og bevægelighed, hos leddegigt patienterne. Andre typer af yoga kan også afhjælpe gigt symptomer. Gigt elsker blid bevægelse og varme, så stilarter som Bikram eller blid yoga kan være meget gavnligt for gigt.

7. Yoga kan afhjælpe søvnløshed

Ifølge en undersøgelse, der kiggede på flere forskellige alternative metoder, i stedet for medicin, til behandling af søvnløshed, var yoga en af de mest effektive metoder til at afhjælpe søvnløshed og få en god nats søvn.

Når man oplever søvnløshed, kan man med fordel øve afslappende asanas eller stillinger andre yoga stillinger, som er afslappende. En god stilling er at ligge på ryggen med fødderne op ad væggen. Dette vil berolige din krop og, vigtigst af alt, dit sind.

8. Yoga er godt mod sklerose

Tabet af muskel funktion, koordination, og andre problemer, der hører til sklerose kan være meget frustrerende, men forskning tyder på, at yoga kan hjælpe på sklerose ved at forbedre både fysisk funktion og ens humør. En undersøgelse af mennesker med multipel sklerose viste, at seks måneder med ugentlige yoga klasser, forbedrede deres humør og træthed væsentligt bedre, end seks måneder med en ugentlig traditionel træning.

9. Yoga er godt for hukommelsen

God hukommelse er en af de fordele ved yoga der ikke er til at få øje på, men som du kan mærke. Yoga er lidt som at gå ud med sin skraldespand, man rydder op i kroppen både fysisk og mentalt. Ved at reducere psykisk stress og fysiske spændinger, er vi i stand til at huske lettere og har mere organiserede tanker. Forbedret kognitive funktion sker, når vi er i stand til at rydde op i vores sind og cleare vores tanker. I et sted med fred og ro, vi er i stand til at bruge vores mentale kapacitet mere effektivt.

10. Yoga er godt for humøret

Alle fysiske øvelser har vist sig at hjælpe mennesker med depression til at føle sig i bedre humør, og yoga er ingen undtagelse. Faktisk har en undersøgelse vist, at yoga kan gavne folk betydeligt, der lider af depression, skizofreni, eller andre psykiatriske tilstande, og søvnproblemer.

At være en del af en gruppe, såsom et yoga hold, stimulerer produktionen af oxytocin hormonet, som giver en større følelse kærligheden og nærhed. At træne mindfulness gennem yoga og meditation resulterer også i højere serotonin-niveauet (lykke hormon), og en mere langsigtede udøvelse af yoga og meditation har vist sig, at skabe mere masse i de områder af hjernen, der er forbundet med tilfredshed.

Så, det var 10 sundhedsfremmende fordele ved yoga. Så er det bare om, at komme igang 🙂 Hvilke fordele ved yoga drager du god nytte af?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *