Vælg den yogaform der passer dig bedst

Vælg den rigtige yogaform

De fysiske fordele ved at dyrke yoga omfatter øget fleksibilitet, balance og muskelafspænding, blot for at nævne nogle stykker. Yoga kan også være med til at styrke din mentale sundhed, herunder mindske stress og øge din koncentrationsevne. Yoga er for absolut alle, men der findes en række forskellige yogaformer at vælge mellem. Hvilken du skal vælge at praktisere, kommer an på smag og behag, og hvad du ønsker at opnå med yoga. Der er yogaformer for enhver smag, som hver især kan udrette mindre mirakler. Vælg den yogaform der er bedst til dig. De forskellige yogaformer er gennemgået herunder:

Vinyasa

Vinyasa yoga er præget af flydende bevægelser og hyppige skift mellem forskellige yogastillinger, der gør, at din puls kommer i vejret. Vinyasa yoga er godt for smidighed og for din kondition, samt fedtforbrænding. Vinyasa er godt, hvis du godt kan lide variation og at prøve en masse forskellige udfordrende yogastillinger.

Hatha

Hatha er en generel betegnelse for yoga, der har sit fokus rettet mod blide og traditionelle yogastillinger, som en vej til selvrealisering. I Hatha yoga er der som oftest fokus på vejrtræning og meditation. Hatha er derfor godt, hvis du gerne vil finde dit indre jeg og opleve de mentale styrker som yoga kan give.

Ashtanga

En af de mest krævende yogaformer er Ashtanga, der foregår i et forholdsvis hurtigt tempo og kombinerer cardio med styrketræning. I modsætning til Vinyasa, laver men i Ashtanga hele sekvenser af yogastillinger, der som regel gør det hårdere og mere kraftfuldt. Ashtanga er altså for dem der godt kan lide en intens omgang yogatræning.

Iyengar

Iyengar yoga gør brug af redskaber, såsom blokke, bælter og tæpper. Iyengar yoga kan benyttes som en helbredende terapi form og er oftest godt til at afhjælpe skader eller kroniske helbredsmæssige tilstande.

Bikram

Bikram yoga, der også går under navnet hot yoga, er en fast yoga sekvens bestående af 26 yogaøvelser, der bliver udøvet i saunalignende tilstande, der gør det varmt for deltagerne. Bikram er velegnet til begyndere og for dem, der ønsker at detoxe og tabe sig. Som med alle andre yogaformer, så bør Bikram praktiseres omhyggeligt for at undgå dehydrering.

Frisk på en lille afstemning?

Hvilken yogaform dyrker du og/eller synes passer dig bedst?

Få vist resultat

Indlæser ... Indlæser ...


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *